Wednesday, November 6, 2024

comfort ye, comfort ye my people

Miners Hymn

An old chanson triste, written in remembrance because of another sad day, a mining pit disaster, long time ago.
A hymn tune – for a hymn without words - of Robert Saint.
A sad song for a sad day. My rendition.

- + - + - + - + - + -

from facebook: Cathleen Michelle Hipp

That’s one way to see it.
- + - + - + - + - + -


I prefer a more merciful approach.


When a weekly newspaper asked my friend the baker - a very religious man, a man whom I still consider an important pillar of my young life - how it was possible that our village had been saved from the all-consuming storm surge in 1953 - a disaster in which more than 2,000 people lost their life in our surroundings - he said: that was a miracle from God's hand.

I still consider that to be a truth, at that time - at a time when scientists were more modest and did not think they could explain everything, and therefore thought that God existed: the fine tuning, the idea that the universe was tailored to earthly needs and dimensions.
Of course, some caprice of fate came around the corner.

Trump has now won the presidential election. That is also incomprehensible: Trump, a Vulgar Talking Yam, according to the words of a columnist in America I highly regard. Completely inexplicable. Of course, some unfortunate twists of fate may have played a role here too.

To prove myself a good disciple of my baker, I will "repeat" him: this is the scourge of the Devil.


So, I’m crying for the United States of America.
I cry for you, people of the United States.

Because of that, here is my rendition of the Star Spangled Banner: LUTTUOSO per i giorni tenebrosi e i tempi del male.
LUTTUOSO

Monday, November 4, 2024

deze tekst gaat niet over geletterde apen

“Als je iedere aap een laptop geeft, zal er vroeg of laat eentje het verzamelde werk van Shakespeare uittypen.” Ik dacht dat de klassieke vraag iets anders geformuleerd was – als je een aap zijn leven lang op een schrijfmachine laat trommelen, hoe groot is de kans dat er een tekst van Shakespeare tevoorschijn komt (de Franse wiskundige Émile Borel).

De laatste vraag is iets minder onzinnig, maar beide vraagstellingen geven geen antwoord op: wat is de zin van een apenleven.

De eerste vraag, de meest onzinnige, is door wetenschappers onderzocht. Hadden even niks om handen, vermoed ik zo. (De klimatologische inzichten zijn kennelijk volledig uitgekristalliseerd, van alfa tot omega). Ze wilden in ieder geval weten of het zin had om er over te spreken: is er een waarschijnlijkheid denkbaar? En ze menen daar antwoord op gevonden te hebben.

Nee!

Ik denk dat ze een paar misslagen maken. Dat komt, vermoed ik, doordat wetenschappers niet met “niets” om kunnen gaan én ook niet met eindeloos, met eeuwigheid.
Dus ze geven 200.000 levende apen opdracht om gedurende hun verdere leven op een toetsenbord te rammen. En ze geven 10^100 levensjaren aan het heelal.

Volgens mij is het heelal oneindig oud en zal het nog een eeuwigheid meegaan – dus die tijd die is er wel. Dat is de belangrijkste vergissing in het “onderzoek” van die wetenschappers: die denken dat als zij er niet meer zijn het heelal ook weg is. Alleen al het feit dat de zon en de aarde geen levensvatbaarheid meer kunnen leveren aan de planeet, ver voor de ineenstorting van ons zonnestelsel, zou ze moeten doen begrijpen dat de tijd ook na hun verdwijnen gewoon door gaat.

Het probleem is die apen, hoe menigvuldig hun aantal ook mag zijn. Waarom ze een getal 200.000 nemen weet ik niet, er zijn beslist meer primaten die geen homo sapiens zijn op de aarde. Van de crab-eating macaque zijn er alleen al zo’n 3 miljoen.
Maar dat je die beesten aan hun “taak” zou kunnen houden, welk aantal dan ook – alsmaar doortypen, een beetje nachtrust en hup, weer verder – daar geloof ik niet zo in. Die geven er na een paar weken, banaan of geen banaan als beloning, de brui aan (om het maar in mensentaal uit te drukken). Die zijn niet zo insane als die mensen van Einstein - doing the same thing over and over and expecting different results.
Het belangrijkste is: de continuïteit van het project, hoe garandeer je die. Wij hebben nog een paar miljard jaar voor de boeg. Hoe draag je dat over aan een beschaving op een andere planeet van een ander zonnestelsel, als onze zon er mee ophoudt.

Overigens ben ik het wel met de conclusie van de heren eens – dat gaat niet lukken, met die teksten van the Bard of Avon.
Tenzij …

Kijk, de klimatologen hebben ons, met hun toepassing van de Bayesiaanse methode, wel geleerd: in de kansrekening mag je ook met “ongewisse zekerheden” rekening houden.
Mag je, zeg ik? Het moet!

En de hedendaagse filosofen vinden dat als God een mogelijkheid is, er ook ernstig rekening moet worden gehouden met het feit dat God bestaat.
Wat zeg ik, rekening houden? Ze hebben allemaal hun eigen Godsbewijs.

Wel, de Boeddhist gelooft in reïncarnatie. Je kunt terugkomen - als een muis bijvoorbeeld.
Of als een aap!

Dus, stel je nu eens voor: Shakespeare is na zijn dood in een aap getreden. Ik bedoel uiteraard: de ziel van Shakespeare die hem verliet op het moment dat hij zijn laatste adem uitblies, en na enkele eeuwen omzwervingen neergedaald is in een aap die op dat moment geboren werd. Wel, dat is een kans.

En, stel, er is bij het doodgaan iets misgegaan – niemand is volmaakt en zo geldt ook: niets is volmaakt. Dus die aap heeft, ergens in zijn krokodillengeheugen, nog een link naar zijn vorige leven. Hoeft alleen maar even aangeklikt te worden. En die aap komt in het team terecht van die wetenschappers die dat onderzoek doen. Die aap ziet een laptop. En hij slaat er een beetje op los, en ziet op enig moment de naam “Shakespeare” voorbij komen op het scherm – de Google zoekmachine heeft wat zinnigs van zijn gebrabbel gemaakt. En de vonk springt over. Die aap gaat echt machineschrijven. En die krijgt er zin in. Had ik dat toen maar gehad, denkt ie nog.
Wel, dat maakt de kansberekening heel anders.

Zoals er volgens de modellen van Detlef van Vuuren, hoogleraar in Utrecht, wereldwijd klimaat- en duurzaamheidsdeskundige, nooit meer een Elfstedentocht zal komen, omdat de laatste Tocht der Tochten nu al weer ruim een kwart eeuw geleden verreden is.

Jaja, de p-value heeft een heel andere gedaante gekregen sinds de klimatologen Bayes ontdekt hebben.





Saturday, November 2, 2024

daar vind ik wat van

[Okay, er zit een luchtje aan.*)]

Maar toch, waar bemoeit die vent zich mee, riep Idsinga wanhopig, in zijn laatste onderhoud met Pieter.
Tja, als ie goed naar Pieter had geluisterd, dan had ie de vraag niet hoeven stellen. Het gele X-monster vindt daar wat van - dat is niet eens een slecht antwoord … had het monster wél van Pieter geleerd.

Dus het bleef verder stil daar, aan Twentse zijde van de telefoon.
En Nicolien van Vroonhoven hield ook haar mond – nou ja, ze heeft “geprobeerd” met Wilders te praten. Terwijl de baas van het bokkenspul, Schoofs, toch nog zei: van mij had ie niet op hoeven stappen.
NSC opnieuw door de bocht.





*)
Okay, er zit een luchtje aan.
De kranten zeggen dat die Idsinga een behoorlijk slechte vent was. Idsinga, fiscalist aan de Zuidas zijnde, had zich voor zijn eigen belastingaangifte als ondernemer voorgedaan.
Nou, de kranten hebben wel eerder een slechte vent aangewezen, wat deze ernstig-rechtse coalitie betreft – Ronald Plasterk weet daar van mee te praten. Dat komt, de kranten kijken liever naar schandaaltjes dan dat ze de hoge golven in de sociale vijver proberen te duiden.
Zie het verschijnsel Wilders.
Zie bovenal het verschijnsel Trump.
Kijken wat er van deze vuilspuiterij overblijft.