Tuesday, September 3, 2024

't is goed, 't komt allemaal uit Spanje

Eén van mijn “buitenlandse” familie, Spanje, plaatste op facebook een foto waarin ze met haar partner achter een stevig hek zit, wachtend op de komst van de stieren (Esperando los toros de San Sebastián de los Reyes) die voor één keer in het jaar door de straten van San Sebastián mogen rennen.
Ik meende me te herinneren dat Spanje maatregelen had genomen tegen het stierenvechten – al dan niet ingefluisterd door onze Partij voor de Dieren - en raadpleegde Wikipedia. En inderdaad, San Sebastián was één van de plaatsen waar het verboden was geworden, totdat …

Á propos: er zijn (minstens) twee San Sebastiáns, het San Sebastián de los Reyes vlakbij Madrid, waar bedoelde foto op facebook genomen is. En een San Sebastián in Baskenland. Het is dit laatste San Sebastián waar (onder meer) het stierenvechten verboden was, totdat …*)
Totdat in 2015 het Baskische stadsbestuur het in 2012 ingestelde verbod daarop terugdraaide. En waarom draaide ze dat terug?
Wat leert wiki mij:
In 2015 werd stierenvechten op de lijst van het "immateriële cultureel erfgoed" van Spanje geplaatst. Dit leidde ertoe dat het Grondwettelijk Hof van Spanje in oktober 2016 het [...] verbod op stierengevechten vernietigde.
Dus toen enkele jaren geleden die UNO dame langs kwam om ons in Nederland te vertellen dat we met het vieren van Sinterklaas en Zwarte Piet behoorlijk aan het discrimineren waren en dat die flauwe kul afgelopen moest zijn hebben we – we: onze befehl-ist-befehl-bureaucraten, aangemoedigd door de woke pushbrigade - weer eens niet opgelet. We hadden dat kinderfeest gewoon op onze lijst van immaterieel cultureel erfgoed moeten plaatsen.
Ik wil ze nu terug, zodat we in december weer gewoon Sinterklaas kunnen vieren.











*) met dank aan mijn nicht





No comments: