Friday, February 4, 2011

Congres van GroenLinks: proef haar niertjes!

Ik doel uiteraard op Jolande Sap, Uw nieuwe leider. Proef haar nieren.

[NB Nogmaals Jolande Sap.
Deze post is een andere manier als die van tel uit je winst Jolande Sap om tot uitdrukking te brengen wat ik vind dat iedere rechtgeaarde GroenLinkser zou moeten voelen: ongenoegen over ondemocratische besluitvorming over nooit te legitimeren inmenging in oorlogshandelingen in een vreemd land.]

Rutte en Verhagen menen te weten wat goed is voor NL. Ze vormen daarin een minderheid, maar dat belet ze niet om hun zin te willen doorvoeren. Daartoe hebben ze Geert Wilders als vriend in de armen gesloten. Geert Wilders heeft dat met een dankbare grijns aanvaard. De beloning is zoet.

Even was er geen democratische meerderheid voor de Afghanistan-missie - eufemisme voor inmenging in de aangelegenheden van een soevereine staat. Daar was, naast D66 en CU, Jolande Sap.
Eerlijkheidshalve moet opgemerkt worden dat het eerst GroenLinks was, daarbij op sleeptouw genomen door Femke Halsema. Maar na raadpleging van de partijraad, de achterban en de kiezer NL kan Jolande Sap niet meer zeggen dat het niet haar actie was. Zij heeft tegen de wil van het volk NL, tegen de wil van de kiezer GroenLinks, een besluit mogelijk gemaakt dat in Den Haag democratisch heet, want door de zittende meerderheid van de Tweede Kamer gelegitimeerd.

Heeft ze daarmee de situatie voor de Afghanen verbeterd? Nee!
Heeft ze daarmee de veiligheid in de wereld doen toenemen? Nee. (En vermoedelijk ook niet die van NL want niet alle niet-westerse-allochtonen zullen ons dit in dank afnemen.)
Een betere toekomst voor de minder bedeelden in deze wereld en anderen die in het programma van GroenLinks worden bedoeld? Nee! Nee! Nee!
Driewerf nee.

Wat heeft ze dan wel gedaan?
Ze heeft de toekomstverwachting voor Maxime Verhagen veilig gesteld. Die kan nu met opgeheven hoofd op vakantie naar Amerika om als vriend van de USA-politiek verder aan zijn Atlantische carrière te werken. Die kan nu naar het CDA kijken en zeggen: de crisis en onze daaropvolgende verkiezingsnederlaag is niet voor niets geweest. Wij doen onze Christenplicht, en als ik er niet was geweest had niemand een vinger voor dit arme volk uitgestoken!
Lang leve Maxim Verhagen.

Zal het ook lang leve Jolande Sap zijn?
Ik heb het allemaal niet begrepen, en met mij menige kiezer niet. Dus er zal wel een hoger politiek doel mee gediend zijn. Zou ze zich hebben laten souffleren door Geert Wilders. In de trant van: "Als je iets van je program wil waarmaken moet je Rutte en Verhagen de helpende hand toesteken."
O ja, het is lang leve Wilders. Hij heeft het minderheidsgedrocht aan een meerderheid geholpen en wordt daarvoor rijkelijk beloond. Hij mag het vreemdelingenbeleid bepalen en Gerd Leers, de minister van Vreemdelingenzaken aansturen.

Wat zal de beloning van Jolande Sap zijn?
- gaan de vreemdelingen binnen onze poorten voortaan wat humaner behandeld worden, meer volgens Groenlinks opvattingen
- gaat de schande van de voedselbank weggenomen worden
- of gaan we meemaken dat het groene beleid van dit kabinet in positieve zin wordt bijgesteld

Congres van GroenLinks: wilt U niet vergeten dat aan Jolande Sap te vragen. En wilt U dan niet omkeren in een applausmachine voor haar, als ze met mooipraat de boel aan elkaar wil breien - zoals het CDA met list en bedrog in een applausmachine voor Verhagen werd omgetoverd!
Wordt dat congres van U een schertsvertoning?
Of gaat U daadwerkelijk de niertjes van Jolande Sap proeven?

2 comments:

h.groen said...

Uiterst tendentieuze blog. Je gaat sowieso al voorbij aan het feit dat het congres met grote instemming voor een politiemissie was in afghanistan. Het programma is daar klip en klaar over. Jammer dat je gegeven niet noemt en meeneemt in je blog.

Ik betreur dat we naar afghanistan gaan, maar ik twijfel geen moment aan de integriteit en oprechtheid van de fractie.

Helaas ben jij blijkbaar uit op 'bloed' . Elke oprechte Groenlinkser zou daar afstand van moeten nemen.

Leonardo said...

Antwoord aan Groen

geachte Groen,
Ik weet niet precies wat U met tendentieus bedoelt.
Voor zover ik feiten vermeld, is alles verifieerbaar.
Voor zover ik laat zien hoe ik de zaken waarneem, wijkt dit niet echt af van de gangbare opinievorming NL; dus als ik al een bril op heb, draag ik de bril die iedereen draagt, m.d.v. dat ik geen GL-bril draag en dat mijn glazen een anticoating hebben.

Misschien mag ik van U niet vooruitlopen op de zaken van morgen. Maar ik heb de interviews van Jolande Sap gelezen, ik heb de debatten gehoord, met name haar woorden t.o. Van Bommel, Cohen, Roemer en Timmermans. Ik ben niet alleen niet onder de indruk, ik ben zeer teleurgesteld.
Ja ik zal een uitspraak van het congres tegen de partijraad in én tegen de wens van de GL-kiezer in, ik zal het niet corrigeren van Jolande Sap en de fractie als een schertsvertoning beschouwen.

Wat bedoelt U dus?
Mag een (nieuwe) partijleider niet tot nieuwe inzichten komen?
Is een uitspraak van een congres heilig?
Kunt U eigenlijk lezen? ik vermeld "eerlijkheidshalve" dat de partij en Halsema haar hierin voor zijn gegaan!

Ik mag toch hopen dat het niet Uw bedoeling is om geluiden die tegen GroenLinks gericht zijn, ik mag wel zeggen die zeer anti-Sap zijn, dat die geluiden gesmoord worden.

Wel beste Groen, misschien is het goed om dan dit te weten.
CU en D66 zullen mij een zorg zijn. Verder heb ik niks in de melk te brokkelen bij GroenLinks, ik ben geen lid. Maar mijn oude partij de PSP is er wel in opgegaan. Dus er is altijd een goede kans dat ik GroenLinks stem.
Misschien dat U er niet van wil weten. Maar ik denk dat de partij van mij mag weten, moet weten, dat ik absoluut nooit meer op GroenLinks zal stemmen als het congres Jolande Sap en de fractie niet corrigeert.

Als U dat tendentieus vindt is dat weer een stapje verder op weg naar de verloedering van de politiek.